Thursday, April 14, 2016

Gamifikácia vo firemnom vzdelávaní

Gamifikácia je aplikovanie herných elementov a princípov v nehernom kontexte (Huotari, K., Hamari, J.). Vytvára sa tu ideálny priestor pre aplikovanie do firemného vzdelávania. Ako môžeme efektívne uplatniť gamifikáciu v elektronickom firemnom vzdelávaní?



Čo je vlastne cieľom gamifikácie? Záleží na samotnom manažmente. Na jednej strane môže ísť o podporu zdravej súťaživosti medzi zamestnancami, na strane manažmentu môže ísť o sledovanie toho, ktorí zamestnanci sú v rámci vzdelávania najaktívnejší. Na tento účel sa najčastejšie využíva priraďovanie bodov za rôzne aktivity ako napr. absolvovaný test, čas strávený štúdiom kurzu, atď. Táto funkcionalita je vecou systémov na riadenie elektronického vzdelávania (LMS) a preto ak sa rozhodujete využívať prvky gamifikácie naplno, treba sa orientovať na LMS, ktoré tieto funkcie majú čo najviac prepracované.

Ďalším zaujímavým prvkom gamifikácie sú tzv. „achievements“ alebo odznaky za splnené úlohy. Najčastejšie sa zbieranie odznakov využíva z motivačného hľadiska. Na sledovanie dosiahnutých cieľov a úspešnosti štúdia nám slúžia „ranking tables“ tabuľky s dosiahnutými bodmi. Ideálne je, ak sú tabuľky viditeľné aj medzi zamestnancami, aby podporili aktivitu vedúcu k štúdiu. Veď predsa nikto netúži tróniť na dne tabuľky a najmä ak sú za prvé priečky sľúbené zo strany manažmentu poukážky do fitka. 

Myslíte si, že má gamifikácia vo vzdelávaní svoje opodstatnenie, alebo je len zbytočne preceňovaná?  

Ďakujem za Vašu pozornosť, ak sa Vám článok páčil, lajkujte, zdieľajte, komentujte. 

Jožo

1 comment :

  1. Thank you for the very useful information and it adds more knowledge

    ReplyDelete