Gamifikácia je
aplikovanie herných elementov a princípov v nehernom kontexte
(Huotari, K., Hamari, J.). Vytvára sa tu ideálny priestor pre aplikovanie do firemného
vzdelávania. Ako môžeme efektívne uplatniť gamifikáciu v elektronickom firemnom
vzdelávaní?
Čo je vlastne cieľom
gamifikácie? Záleží na samotnom manažmente. Na jednej strane môže ísť o podporu
zdravej súťaživosti medzi zamestnancami, na strane manažmentu môže ísť o sledovanie
toho, ktorí zamestnanci sú v rámci vzdelávania najaktívnejší. Na tento
účel sa najčastejšie využíva priraďovanie bodov za rôzne aktivity ako napr.
absolvovaný test, čas strávený štúdiom kurzu, atď. Táto funkcionalita je vecou systémov
na riadenie elektronického vzdelávania (LMS) a preto ak sa rozhodujete využívať
prvky gamifikácie naplno, treba sa orientovať na LMS, ktoré tieto funkcie majú čo
najviac prepracované.
Ďalším zaujímavým
prvkom gamifikácie sú tzv. „achievements“ alebo odznaky za splnené úlohy.
Najčastejšie sa zbieranie odznakov využíva z motivačného hľadiska. Na
sledovanie dosiahnutých cieľov a úspešnosti štúdia nám slúžia „ranking
tables“ tabuľky s dosiahnutými bodmi. Ideálne je, ak sú tabuľky viditeľné
aj medzi zamestnancami, aby podporili aktivitu vedúcu k štúdiu. Veď predsa
nikto netúži tróniť na dne tabuľky a najmä ak sú za prvé priečky sľúbené zo
strany manažmentu poukážky do fitka.
Myslíte si, že má gamifikácia vo vzdelávaní svoje opodstatnenie, alebo je len zbytočne preceňovaná?
Ďakujem za Vašu pozornosť, ak sa Vám článok páčil, lajkujte, zdieľajte, komentujte.
Jožo
Thank you for the very useful information and it adds more knowledge
ReplyDelete