Wednesday, May 4, 2016

Tradičná výučba versus online výučba

Fakt, že variabilita metód ovplyvňuje motiváciu študentov a celkovú efektivitu výučby je známy už dávnejšie. Na základe našich skúseností môžeme konštatovať, že práve online výučba ponúka možnosť variability metód nebývalým spôsobom. V „klasických“ podmienkach je využívanie viacerých metód  náročné na čas a financie. Online výučba tieto tak povediac nevýhody výrazne redukuje.



Oficiálna akceptácia online výučby a jej implementácia do vzdelávacieho procesu má za sebou dlhšiu, a mohli by sme povedať, zatiaľ neukončenú históriu. Ako nový systém vzdelávania musel prejsť radom skúšok aj zo strany inštitúcií riadiacich vzdelávací systém. Základné otázky verifikačného procesu smerovali k tomu, či je online výučba schopná preukazovať výsledky porovnateľné s klasickou priamou výučbou. K tejto otázke sa vyjadrovalo množstvo porovnávacích štúdií. Najmä v ostatných rokoch online výučba výrazne demonštruje svoju výkonnosť. Preukazuje to viacero zistení.
Neumann, Shachar sledovali vývoj problematiky v štúdii zahrňujúcej obdobie dvadsiatich rokov. Ich závery sú nasledovné:
„Nemali by sme byť prekvapení ak rozdiel v študijných výsledkoch medzi online a tradičným učením sa bude  v nasledujúcej dekáde len a len prehlbovať.
Zistenia štúdie znovu potvrdili prvotné výsledky a rozšírili ich platnosť na obdobie dvadsiatich rokov. Je evidentné, že experimentálna pravdepodobnosť dosahovania lepších študijných výsledkov je väčšia v online prostredí ako v prostredí tvárou v tvár. Táto pravdepodobnosť sa časom stále zvyšuje. 
Výsledky viac ako 100 porovnávacích štúdií analyzoval U.S. Department of Education, Office of Planning, Evaluation, and Policy Development.
Rozsiahle skúmanie problematiky hľadalo odpoveď na štyri výzkumné otázky:
1.      Aká je účinnosť online vzdelávania v porovnaní s tvárou tvár inštrukciami?
2.      Zlepšuje učenie tvárou v tvár doplnenie online inštrukciami?
3.      Aké postupy sú spojené s vyššou efektivitou online učenia?
4.      Aké podmienky ovplyvňujú  efektivitu online vyučovania? Str.xi

Študenti pracujúci v online podmienkach podávajú v priemere mierne lepšie výkony ako tí, ktorí sa učia ten istý materiál tradičnými tvárou v tvár inštrukciami. Študijné výsledky študentov zapojených do online výučby prekračovali výsledky študentov študujúcich klasickým spôsobom v priemernom rozsahu +20 v prospech online štúdia. Priemerný rozdiel medzi online a kllasickou výučbou v rámci 50 prípadov je štatisticky významný na hladine p < .001. 

Efektivita online riešení výučby sa ukázala v širokom zábere rozličného obsahu a typov študentov. Online vyučovanie sa ukázalo ako dobrá voľba pre obidve kategórie študentov, jednak bakalárov (priemerný efekt +0,30, p < .001), magisterských študentov a profesionálov (+0.10, p < .05) v značnom počte akademických a profesionálnych štúdií. 

Na základe prezentovaných zistení i rešerší online programov ponúkaných univerzitami v zahraničí môžeme konštatovať, že online výučba získava stále silnejšiu pozíciu v systéme univerzitného vzdelávania.

1 comment :