Fakt,
že variabilita metód ovplyvňuje motiváciu študentov a celkovú efektivitu
výučby je známy už dávnejšie. Na základe našich skúseností môžeme konštatovať,
že práve online výučba ponúka možnosť variability metód nebývalým spôsobom. V
„klasických“ podmienkach je využívanie viacerých metód náročné na čas a financie. Online
výučba tieto tak povediac nevýhody výrazne redukuje.
Neumann,
Shachar sledovali vývoj problematiky v štúdii zahrňujúcej obdobie dvadsiatich rokov.
Ich závery sú nasledovné:
„Nemali
by sme byť prekvapení ak rozdiel v študijných výsledkoch medzi online a
tradičným učením sa bude v nasledujúcej dekáde len a len prehlbovať.
Zistenia
štúdie znovu potvrdili prvotné výsledky a rozšírili ich platnosť na obdobie
dvadsiatich rokov. Je evidentné, že experimentálna pravdepodobnosť dosahovania
lepších študijných výsledkov je väčšia v online prostredí ako
v prostredí tvárou v tvár. Táto pravdepodobnosť sa časom stále
zvyšuje.
Výsledky
viac ako 100 porovnávacích štúdií analyzoval U.S. Department of Education, Office
of Planning, Evaluation, and Policy Development.
Rozsiahle
skúmanie problematiky hľadalo odpoveď na štyri výzkumné otázky:
1. Aká je účinnosť online vzdelávania v porovnaní
s tvárou tvár inštrukciami?
2. Zlepšuje učenie
tvárou v tvár doplnenie online inštrukciami?
3. Aké postupy sú
spojené s vyššou efektivitou online učenia?
4. Aké podmienky
ovplyvňujú efektivitu online vyučovania?
Str.xi
Študenti pracujúci v online
podmienkach podávajú v priemere mierne lepšie výkony ako tí, ktorí sa učia
ten istý materiál tradičnými tvárou v tvár inštrukciami. Študijné výsledky
študentov zapojených do online výučby prekračovali výsledky študentov
študujúcich klasickým spôsobom v priemernom rozsahu
+20 v prospech online štúdia. Priemerný rozdiel medzi online a kllasickou výučbou v rámci 50 prípadov je štatisticky významný na hladine p < .001.
Efektivita online riešení výučby sa ukázala
v širokom zábere rozličného obsahu a typov študentov. Online
vyučovanie sa ukázalo ako dobrá voľba pre obidve kategórie študentov, jednak bakalárov
(priemerný efekt +0,30, p < .001), magisterských študentov
a profesionálov (+0.10, p < .05) v značnom počte akademických
a profesionálnych štúdií.
Na základe prezentovaných zistení i rešerší
online programov ponúkaných univerzitami v zahraničí môžeme konštatovať,
že online výučba získava stále silnejšiu pozíciu v systéme univerzitného
vzdelávania.
Amazing write-up!
ReplyDelete